گسترش فناوری های نوین

تاریخ: 22 اسفند 1401

ارائه مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین در پنل تخصصی نُهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

آقای دکتر مصطفی امینی، مدیرعامل محترم شرکت گسترش فناوری‌های نوین، در پنل تخصصی «نُهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت» با موضوع «زیست‏‌بوم بانکداری دیجیتال و ارزش‌‏آفرینی»، ‏‏مباحثی را با عنوان «همگرایی دیجیتال میان فناوری‏‌های مالی و غیرمالی در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال» به حاضران ارائه دادند و پس از آن در یک پنل تخصصی، چالش‏‏‌ها و موضوعات همگرایی اکوسیستم‏‏‌ها بحث و بررسی شد.

در ابتدای پنل، آقای دکتر مصطفی امینی مطالبی با موضوع «همگرایی دیجیتال میان فناوری‏‌های مالی و غیرمالی در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال» برای حاضران ارائه دادند و در آن همگرایی صنایع مختلف مالی با یکدیگر (Digital BFSI)، همگرایی صنعت مالی با صنعت مخابرات (تلکوبانک‌‏ها) و همگرایی صنعت مالی با صنعت کشاورزی را بررسی کردند و بیان داشتند که هم‏‌خلقی ارزش، نقش محوری را در همه این همگرایی‏‏‌ها دارد و فناوری‌‏‏های دیجیتال بستر این هم‌‏خلقی‏‏‌ها و همگرایی‌‏ها را فراهم می‏‏کنند و به بیان دیگر عصر حاضر، عصر همگرایی دیجیتال صنایع است.

در ادامه پنل زیست‌بوم بانکداری دیجیتال با نگاه به ارزش‌آفرینی در این حوزه، شرکت‌کنندگان، رشد کُند زیست‏‌بوم بانکداری دیجیتال را ناشی از آماده نبودن فرهنگی بازیگران، فقدان مدل‏‌های کسب‌وکاری مناسب برای اکوسیستم‏‌ها، فقدان رگولاتوری میان‌صنعتی و فراصنعتی و مسائلی از این‌دست دانستند. شرکت‌کنندگان، شکل نگرفتن زیست‌بوم بانکداری دیجیتال را صرفاً ناشی از ضعف بانک‌ها ندانستند و از دیدگاه آن‌ها استارت‌اپ‌های حوزه بانکی نیز با توجه به بلوغ پایین در مدل همکاری با بانک‌ها، بخشی از مشکلات و کُندی‌های این حوزه را به‌وجود آورده‏‌اند.

در این پنل آقایان حامد قنادپور (مدیرعامل شرکت تارا و رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباط فردا)، امید ترابی (مدیرعامل شرکت دیار و عضو هیأت مدیره شرکت توسن)، فرهاد اینالویی (معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین)، محمد صادقی (مدیرعامل شرکت بهسازان ملت) هم حضور داشتند و به بیان نظرات و دیدگاه خود پرداختند.

دکتر امینی، در پایان این نشست اظهار داشتند: «دلیلی که بازیگران تمایل دارند با وجود ضرر و زیان فعلی، وارد این صنعت شوند، نگاه به آینده است؛ زیرا در سمت تقاضا و مصرف، تمایل وجود دارد». ایشان با بیان اینکه بانک‌ها تمایل دارند اکوسیستم را خودشان ایجاد کنند، ادامه دادند: «هزینه ریزش مشتریان در بخش بانکداری شرکتی با بانکداری خُرد قابل مقایسه نیست. همچنین باید قبول کنیم که سطح بلوغ بانک‌ها در برنامه‌ریزی رشد پیدا کرده است».